Professor Van den Born van de Universiteit Tilburg heeft veel onderzoek gedaan naar succesvolle ondernemers en hun kritische succesfactoren en karaktereigenschappen. Hij komt tot de volgende 14 factoren die maken dat ze succesvol zijn:
1 – Hard werken.
“Het is misschien saai, maar het is gewoon waar. Ondernemerschap is harder werken dan werken op het zachte kussen van loondienst.”
2 – Intelligentie is belangrijk.
“Mensen denken dat intelligentie niet zo belangrijk is. Maar mensen die intelligent zijn komen verder, je moet slim zijn.”
3 – Schrijf succes of mislukking toe aan jezelf (locus of control).
“Beheersing is een belangrijke eigenschap. Als er iets misgaat, geef dan jezelf de schuld en niet de buitenwereld. Succesvolle ondernemers geven zichzelf de schuld.”
4 – Je moet openstaan voor veranderingen en nieuwe ervaringen.
“Je moet ook kunnen openstaan voor anderen en pro-actief zijn. Wees creatief en innovatief. Vernieuwing komt juist vaak uit een andere hoek.”
5 – Need for achievement.
“Je hebt behoefte om iets te bereiken in het leven, iets groots te willen neerzetten, iets op te willen bouwen om trots op te zijn. Wilskracht om wat te laten zien in het leven en om geld te verdienen. Je moet een doorzetter zijn en geld verdienen is altijd een belangrijk thema, motivatie.”
6 – Ondernemerschap is topsport.
“Er is niet één type succesvolle ondernemer. Er zijn meerdere types, zoals er ook verschillende soorten topsporters zijn. Je kan top zijn in gewichtheffen, top zijn in atletiek, dat heeft andere kenmerken. Je moet focussen, dat ene kunstje jarenlang uitmelken.”
7 – Je moet niet te angstig zijn.
“Ondernemen is per definitie risico nemen, je moet niet gauw bang zijn. Als je heel angstig, neurotisch bent en je vindt het moeilijk om risico’s te nemen, om al je geld, al je geluk in het spel te zetten, dan moet je geen ondernemer worden.”
8 – Een ondernemer hoeft niet aardig te zijn.
“Je hoeft niet aardig te zijn, want er zijn aardige en niet-aardige topondernemers. Van de CEO’s is 10 procent psychopaat, tegenover 1 procent van de bevolking. Ook zijn er veel mensen die narcistisch zijn. Er geldt ook: hoe ouder hoe stugger, zeker omdat je eigen onderneming zo persoonlijk is. Maar je moet openstaan voor veranderingen, je droom verandert. Je eigen sterke kind verandert, als je kind kan lopen dan is het weer heel wat anders.”
“Je hoeft niet leuk te zijn om een goede ondernemer te zijn. Het helpt als je met minder mensen rekening houdt in het leven. Het wordt heel erg lastig als je én tevreden werknemers, én een tevreden partner én tevreden kinderen wilt hebben. De balans tussen werk en privé is bij echte ondernemers vaak afwezig. Je hebt trouwens ook leuke en sociale ondernemers, dat is wel beter voor de mensen.”
9 – Ken je markt.
“Alle succesvolle ondernemers kennen hun markt goed. Het is gewoon analyseren. Ze weten wat het van hen vraagt en welk gedrag ze moeten vertonen; een heel natuurlijk proces. Bij ongelooflijke concurrentie moet je echt doorzettingsvermogen hebben. Zit in je nu bijvoorbeeld in web en mobile, waar heel veel verandert, dan zal je vooral pro-actieve moeten zijn.”
10 – Je kunt leren ondernemer te zijn.
“Je moet van huis uit wel wat kwaliteiten meenemen, zoals empathie en intelligentie. Maar heel veel is te leren. Je kunt heel goed leren om businessplannen te schrijven, financiën te managen, marketing te doen, een netwerk te creëren. Je kunt je vakgebied verder ontwikkelen.”
“90 procent van wat het is om ondernemer te zijn, kun je leren. Maar je loopt tegen je eigen grenzen op. Een heel groot deel van Nederland kan ondernemer worden.”
11 – Zorg voor geld.
“Het helpt gewoon als papa en mama wat centjes hebben. Ondernemen is risico’s nemen, dus je gaat waarschijnlijk in de eerste paar jaar twee of drie keer failliet. Als je dan een vader of moeder hebt, of bijvoorbeeld een vrouw die werkt, waarmee je door die moeilijke periode heen kan, kun je daarna weer opstarten. Voor mensen die dat niet hebben, is vaak het eerste faillissement ook een definitief faillissement.”
“Er zijn meer ondernemers die uit goede milieus komen. Als je een vangnet hebt, dan weet je zeker dat het eerder gaat lukken dan zonder vangnet. Je kan dan vaker fouten maken, elke topondernemer heeft fouten gemaakt en is bijna failliet gegaan.”
12 – Geluk.
“Iedereen kan een succesvol ondernemer worden, maar daar heb je wel een paar keer geluk bij nodig. Het is een rat-race, er is concurrentie. Een paar zullen het redden, anderen niet. Het is een kwestie van hard werken, maar geluk is net zo belangrijk.”
13 – Schrijf het op wat je wilt doen.
“Als je wilt starten, vraag dan eens in je omgeving van ‘goh, zou ik dit kunnen?’ Vraag daarbij zowel je beste vrienden als je grootste tegenstanders. Als zij zeggen: ‘het zou kunnen’, dan zou ik het doen. Je weet nooit of het gaat lukken, het is een kwestie van heel veel proberen. Het is vallen en opstaan.”
14 – Wat drijft een ondernemer?
“Overleven, seks. Kijk maar eens op de Miljonairsfair.”